Index
Menu
Reisverslag
Dinsdagmorgen 29 oktober. Thuis. We hebben echt een heel leuk gezellig weekend gehad, veel gezien!
Uiteraard nu over gisteren.
Na het galgenontbijt in de morgen, jeetje wat een heerlijk ontbijt daar en wat een sortering, teveel om allemaal op te noemen, zijn we gaan inpakken.
Gelukkig konden wij onze bagage beneden in een afgesloten ruimte neerzetten en namen we de metro naar Père Lachaise, een immense begraafplaats waar veel bekende mensen liggen, waaronder Edith Piaf.
Het was even wennen hoe tickets te bemachtigen via die automaat en kijken hoe die lijnen allemaal liepen, en na 2 dagen hadden we het echt goed door.
We waren ruim op tijd omdat wij de Thalys vanaf Gare du Nord hadden om 15.35 uur en het maar een klein stukje met de metro was vanaf het hotel.
De begraafplaats is zo ontzettend groot dat je lang niet alles kunt zien en wij al een aardig end gelopen hadden daar toen wij tot de ontdekking kwamen dat je bij de ingang een plattegrond had kunnen krijgen . . . en geen zin om die heuvels weer af en op te lopen.
Wij hebben daar dus gewoon graven bekeken en ons verbaasd over de, vaak ingevallen, bouwsels daar.
Je mag er gewoon tussen de graven doorlopen omdat alles nogal dicht op elkaar ligt, jaja dure grond daar.
Toen weer terug met de metro en weer naar het hotel, maar eerst zijn we nog, omdat we nog geen genoeg van graven hadden, en tijd over, naar een grote begraafplaats naast het hotel gegaan, Cimetière de Montmartre.
Ook dit is interessant omdat daar veel artiesten en kunstenaars liggen.
In de middag zijn we vertrokken richting Gard du Nord en daar was het een waar gekkenhuis . . . zo druk, eigenlijk zoals overal in Parijs.
En als je dan niet weet waar je precies moet zijn ben je blij dat je ruim op tijd bent, wat wij dan ook expres gedaan hadden.
En dat Lonneke en ik niet de vlotste zijn merkten we bij het passeren van de poortjes . . . haha
Eerst kwam mijn rolkoffertje klem te zitten tussen de poortjes en was er een zeer sterke meneer nodig om de poortjes van elkaar te trekken en toen stond Lonneke met een ongelukkig gezicht achter de poortjes terwijl haar koffertje al aan mijn kant was . . .
Mijn god, wat voel je je dan een provinciaaltje zeg, maar hilarisch was het wel!
En gelukkig kwamen er ervaren reizigers die ons verlosten, jammer genoeg kon ik er geen foto van maken omdat onze helpster er voor stond en ik niet de moed had om te vragen of zij even opzij wilde gaan!
Toen bleek dat onze trein een vertraging had van een half uur, en zaten we dus ruim op tijd al daar, geeft niet want er is wel heel veel te zien daar!
Eenmaal in de trein, heerlijk als je besproken genummerde plaatsen hebt, zaten we weer heel comfortabel een paar uur ontspannen.
Wel jammer dat er kennelijk iemand, volgens ons chinezen, iets van eetwerk hadden wat voor ons een smerige lucht had, maar ook dat went kennelijk.
Nog een keer overstappen in Amsterdam en in Dronten stond Dick ons op te wachten en stapten wij om een uur of half tien weer het huis binnen en werden we begroet door 3 blije hondjes!
Nog een uurtje babbeldebabbel en gingen wij lekker vermoeid naar bed.
Vanmorgen op tijd op en is Lonneke nog mee geweest met honden wandelen, daarna bakkie koffie en nu is zij weer naar huis.
Nu de foto's nog bewerken en plaatsen.
Einde Parijsweekend!

----------

Zondagavond 27 oktober. Toen wij vanmorgen wakker werden regende het en we besloten om ons plan, om met de boot over de Seine te gaan, gewoon te gaan doen.
Het regende pijpenstelen en gelukkig is naast het hotel zo'n verschrikkelijke souvenirwinkel met van die Parijstroep en ook paraplu's, dus niet getreurd allebei een lullige, Lonneke vindt hem minder lullig dan ik, paraplu te kopen.
We waren best op tijd maar dat dachten al die ander mensen ook . . . vooral veel Italianen en aangezien het geen weer was om op de bovenetage van de bus te zitten, was het een volle natte bak daar beneden.
Wel grappig, er stonden dozen met van die plastic noodponcho's voor niets kon je deze pakken, mooie service en tevens reclame voor die busmaatschappij op je rug!
Bij de boot aangekomen was het niet te vergelijken met gisteren qua drukte en konden we na even wachten een prima plaatsje op de boot vinden.
Ja wel jammer dat het toen nog regende, niet zoveel meer, want anders kon je buiten zitten.
Het was een leuk vaartochtje en je zag alles eens van een heel andere kant.
Daarna zijn we weer de bus ingestapt en besloten wij om nog eens naar la Fayette te gaan.
Het was er enorm druk en je kunt er superleuk mensen kijken en het viel ons op dat er heel wat vrouwelijke mannen rondlopen daar!
Bij veel grote merken o.a. Louis Vuitton, Armani, Chanel, en Dior kun je niet zo maar bij komen, je staat in een wachtrij en mensen worden gedoseerd toegelaten . . .
Er staan nergens prijzen bij maar wel bijvoorbeeld 30% korting en mag je er van uit gaan dat het dan evengoed nog een paar weeksalarissen kost, minimaal . . .
Na verloop van tijd was ik de drukte helemaal zat en begon het te duizelen en zijn we weggegaan naar de bus.
Op de terugweg in een leuk restaurantje nog pasta gegeten en ook die prijs was niet wat ik per dag normaal uit geef.
Net lekker gedoucht en zit nu op bed te tikken, morgen laatste dag en gaan wij nog naar Père Lachaise, een beroemde begraafplaats en daarna stappen we weer op de trein naar huis . . .

----------

Zaterdagavond 26 oktober, inmiddels al bijna 10 uur in de avond en we zijn nog maar een half uurtje thuis!
We hebben weer een mooie dag gehad , sowieso heel mooi weer en dat kwam goed uit want vandaag hadden we de hop on hop off bustoer en hebben al die tijd bovenin gezeten.
Na het prima ontbijt vanmorgen zijn we naar de dichtstbijzijnde halte gegaan waar we route blauw namen door de stad en halverwege overstappen op route rood.
Tja wat hebben we allemaal gedaan, nou 'gewoon' de highlights van Parijs bekeken o,a, de Arc de Triomph, Operá Garnier, het Louvre, Champs Elysées en nog veel meer!
Uitgestapt bij de Notre Dame en toen een stuk langs de Seine gelopen, weer de bus in en naar de Eiffeltoren.
Eerst getwijfeld zullen we wel of niet de Eiffeltoren in gaan omhoog, maar aangezien ik hoogtevrees heb vond ik helemaal naar boven geen goed plan en besloten we toch maar naar de tweede etage te gaan.
Lange rijen voor tickets, nou vooruit dan maar, maar toen bleek dat als je een ticket had, je nog een uur wachttijd had om in de lift naar boven te kunnen.
Dit hebben we toen maar afgeblazen en is iets voor morgen vroeg dachten wij.
Toen op naar de boot voor een vaartochtje over de Seine en dat bleek hetzelfde te zijn.
Ook daar geen trek in en besloten wij om dit morgenvroeg te doen.
Het was inmiddels al eind van de middag en besloten we langzamerhand terug te gaan en viel ons oog op La Fayette, busje weer uit en naar die grote megalomane winkel . . . leuk om dit eens te zien en veel dingen staan niet eens prijzen op, het publiek is zeer kapitaalkrachtig over het algemeen . . .
Ook heel leuk is dat je tot de 7e etage kunt gaan en buiten op het dak over Parijs kunt kijken, was wel een dingetje voor mij want ik vind dat doodeng, te meer omdat er glazen wanden zijn en je zo naar beneden kijkt.
Nee ik ben daar echt niet in de buurt geweest!
Omdat wij nu al zo hoog geweest zijn en over Parijs heen gekeken hebben, gaan we maar niet morgen naar de Eiffeltoren.
Uiteindelijk moesten we nog haasten naar de laatste bus maar die hebben we wel gehaald en moesten notabene ook nog een half uur wachten.
Nog wat gegeten in het restaurant van gisteren en dus laat weer op onze kamer.
Morgen weer een dag.
O ja, het gaat met poppetje eigenlijk weer helemaal goed!

----------

Vrijdagavond  25 oktober Parijs. 20.00 uur en we zitten uitgeteld op ons bed.
Een leuke en vermoeiende dag gehad die al begon om 5 uur vanmorgen, beiden al voor de wekker wakker!
Ik sliep niet zo heel fijn omdat ik mij toch veel zorg om poppetje maakte, maar toch gisteravond was zij echt al een stuk beter, die eerst ab pillen werken ook altijd snel.
Dick bracht ons om 6 uur naar Dronten en de reis verliep helemaal volgens planning.
De Thalys scheurt bij tijd en wijle met ruim 300 km over de rails en heb je het gevoel laag te vliegen, sensationeel!
Ook precies op tijd aangekomen op Gare Du Nord in Parijs waar het een enorme drukte was.
Naar beneden en uitpluizen hoe het moest met de metro, daar moet je ook bijna een cursus voor gevolgd hebben wil je dit begrijpen.
Ik heb over de schouder van onze voorganger mee gekeken en lukte het toch relatief snel.
Het vervelende is dat alles gewoon in het Frans staat, Fransen vinden simpelweg dat je hun taal moet spreken en zijn zij zo af en toe bereid om het in het Engels te doen, waar je nog erg oplettend moet zijn vanwege het zwaar Franse accent wat zij er door heen gooien.
Natuurlijk hebben we het gered maar eerlijk gezegd ook wel een beetje met Dick zijn hulp op afstand, hij kan het niet laten en wij vinden het fijn!
In het hotel aangekomen eerst even spulletjes uitgepakt en alles bekeken, is niet zoveel want het is een klein maar overigens prima kamer, niks mis mee.
Ook ons uitzicht op de 5e verdieping is ok, we zitten gelukkig aan de achterkant en kijken uit op een oude begraafplaats, en daar zijn veel mensen die allemaal hun mond dicht houden.
Na een uurtje zijn we te voet de stad ingegaan, even koffie ergens gedronken naar het kunstenaarsplein Place du Tertres, waar allemaal schilders zitten, onnoemelijk veel eettentjes, lelijke souvenirs eigenlijk allemaal met de Eiffeltoren en ontelbaar veel mensen.
Toen op naar de Sacré Coeur en dat is werkelijk de moeite  waard!
Normaal houd ik niet van oude stenen maar dit is duidelijk anders en ook was er net een dienst, misschien wel voor de toeristen maar maakte ons niet uit, met prachtige live muziek.
Daarna via lange trappen afgedaald, de kerk ligt op een hoge heuvel, weer naar de stad en hebben we in een restaurant lekker gegeten en toen afgedraaid naar het hotel en vanavond absoluut lekker op tijd slapen!

----------

Woensdagavond 23 oktober. Omdat het samen reizen ons heel goed bevallen is bedachten Lonneke en ik dat een weekendje Parijs ook wel eens leuk zou zijn!

Dus ons personal reisbureautje ingeschakeld en dan weten wij dat het wel voor elkaar komt . . .
We gaan met de trein en vertrekken vrijdagmorgen al om een uur of 6 omdat vroegte uithaalt en we ook nog wat hebben in Parijs aan de vrijdag.
Morgenmiddag komt Lonneke al want het is handiger als zij hier dan ook blijft slapen en wij vrijdag samen opstappen op de trein in Dronten richting Amsterdam waar wij overstappen op de Thalys.
In grove lijnen hebben wij al een programma gemaakt met wat wij willen bekijken.